hazar hukuk bürosu

AYIPLI MAL KARŞISINDA TÜKETİCİNİN HAKLARI NELERDİR?

Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.
Satın alınan mal ya da hizmetin ayıplı olması halinde kanun tarafından tüketiciye verilmiş olanaklar mevcuttur.


Bu kapsamda Tüketicinin seçimlik hakları şunlardır:
1) Satın aldığı ayıplı ürünü geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
2) Satılanı geri vermek istemezse ayıp oranında indirim isteme,
3) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, tüm masraflar satıcıya ait olarak onarım isteme
4) Mümkünse, ayıpsız bir benzeriyle değiştirilmesini talep etme
Bunlardan ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları satıcının yanında ,üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilmektedir.


Ayıplı mal veya hizmetten dolayı mağdur olan tüketici, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre; Tüketici Hakem Heyetleri ve/veya Tüketici Mahkemeleri’ne müracaat ederek hakkına kavuşabilme imkanına sahiptir.


Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren 2 yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda taşınmazın teslim tarihinden itibaren 5 yıldır. Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmayacaktır.


Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların ise, teslim tarihinde var olduğu kabul edilecek ve bu durumda malın ayıplı olmadığının ispat yükü satıcıda olacaktır. Uzaktan satışlarda mesela malın internet üzerinden satın alındığı hallerde ürün ayıplı olmasa
dahi 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden ve bedel ödemeden sözleşmeden cayabilme imkanı bulunmaktadır.


Ayıplı hizmet ise, sözleşmede belirlenen süre içinde işe başlanmaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmettir. Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda da tüketici, hizmetin yeniden görülmesi, hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, ayıp oranında bedelden indirim veya sözleşmeden dönme haklarından birini hizmet sağlayıcısına karşı kullanmakta
serbesttir.

Daha fazla detay öğrenmek isterseniz, iletişim bölümündeki formu doldurarak bize ulaşabilirsiniz.

Phone icon
Telefon
İletişim
WhatsApp icon
WhatsApp